Update - Reisverslag uit Porto Seguro, Brazilië van Nikki Spierings - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Porto Seguro, Brazilië van Nikki Spierings - WaarBenJij.nu

Update

Door: Nikki

Blijf op de hoogte en volg Nikki

12 April 2015 | Brazilië, Porto Seguro

Bon noite!
Nu heb ik wat meer tijd om even een update te geven over mijn verblijf hier. Zoals ik vertelde heb ik een jongen van mijn leeftijd ontmoet die Engels spreekt wat super fijn is voor mij. Hij leert mij erg veel over Brazilië zelf, de gewoonten en de cultuur. Maar hij leert mij dus ook Portugees! Het gaat met kleine stapjes vooruit, ik hoop dat ik aan het einde van de maand ook zelf wat meer terug kan praten. Nu blijft het bij woordjes, nog geen zinnen. Vanaf vorige week donderdag heb ik van alles gedaan! De 1e donderdag vooral in het centrum geweest en heeft hij me een beetje wegwijs gemaakt van leuke tentjes en winkeltjes. Vanaf het project ga ik met de bus overal naartoe. Dat kost 2,70 Reias per ritje dat is dus ongeveer 1 euro. Super goedkoop dus! De bussen hebben hier geen tijden dus soms sta je gewoon een half uur te wachten totdat de bus een keer op komt dagen. Vaak houd de bus zich ook niet echt aan de route. Het voordeel hiervan is dat ik nog meer zie van Porto Seguro! Het nadeel is dat een ritje van eigenlijk 20 minuten soms een half uur of langer duurt haha. Erg vind ik het niet maar moest er wel even aan wennen. Ik stap op op het beginstation van de bus dus mijn halte rijdt hij gelukkig nooit voorbij! De volgende dag (vrijdag) ben ik naar de grootste stranden geweest. Dat gaat er hier heel anders aan toe dan ik gewend ben. Op de meeste stranden hebben ze een heel groot podium en is de hele dag (in het weekend vooral) entertainment. Vooral veel zang en dans. Veel mensen dansen mee en de sfeer is dus super gezellig! Ook ik heb gedanst en hiermee won ik een gratis entree voor een feestje die avond. Het feest was op een eiland hier in de buurt. Elke avond vind dit feest plaats. Het is een eiland met allemaal aquariums wat het dus heel bijzonder maakt. Ook zijn er verschillende “cafeetjes” en podia met verschillende muziek stijlen. Het feest begint ongeveer 11/12 uur ’s avonds maar vanaf 9 uur kan je al het eiland op. Totdat het echte feest begint zijn er dan toneelstukjes, circus acts en er is een vrouw die met haaien zwemt wat je kan zien. Erg leuk om een keer gezien te hebben dus! Zaterdag zijn we met alle kinderen naar Santa Cruz geweest een stadje hier redelijk in de buurt, ongeveer een uurtje rijden. In een hotel daar hadden ze een benefiet feest georganiseerd voor Ampare om geld in te zamelen. Het was heel bijzonder om te zien! De locatie was tevens ook prachtig, aan het strand! Na daar de hele middag geweest te zijn reden we terug naar Porto Seguro. Onderweg zijn we gestopt bij een feest van de kerk waar Richard pastoor is. Er was wederom circus en daarna muziek. Ook daar heb ik me erg vermaakt alhoewel ik wel erg moe was vanwege het feestje de avond ervoor. Al met al geslaagde maar vermoeide dag. Zondag daarom ook rustig aan gedaan. Zondag ben ik begonnen met ‘werken’, het schoonmaken dus. Elke dag moet alles schoongemaakt worden want die kinderen maken er een puinhoop van haha. Om eerlijk te zijn vind ik het wel lekker en voelt het erg goed om hen te helpen. Mijn aanwezigheid wordt erg gewaardeerd gelukkig! Het schoonmaken hier gaat wel wat anders dan ik gewent ben. Hier halen ze alle meubels uit de ruimte dan vegen ze de overige rotzooi eruit, vervolgens pakken ze een paar emmers met sop en die gooien ze leeg over de grond. Dan goed schrobben met een bezem en vervolgens het water naar buiten met zo’n trekker die wij voor het ramenzemen gebruiken. Al laatste nog even met een handdoek erdoorheen om het een beetje te drogen en klaar is kees. De eerste keer stonden ik met mijn mond open te kijken hoe ze dat deden, inmiddels ben ik het gewend en doe ik het zelf dus ook.  Maandag en dinsdag ook weer schoongemaakt en in de middag Portugese lessen in het centrum. Ik krijg die Portugese lessen in een shopping plaza in een soort restaurantje met uitzicht op zee. Helemaal top dus! Woensdag is Gabriel weer naar het project gekomen want eigenlijk zou een andere pastoor komen om te kletsen over mijn verblijf hier zodat ze dat weer in de kerk konden bespreken morgen. Vergeten te vermelden ik moet verplicht elke zondagavond mee naar de kerk. Ze zijn hier erg gelovig. De kerk hier is met veel muziek en is dus niet zo saai gelukkig. Begrijpen doe ik er alleen nog weinig van.
Vandaag kwam de andere vestiging van ampare naar ons om gezellig met zijn allen te eten. Later in de middag moesten alle kinderen ingeent worden tegen griep. Was ook weer een gezellige dag. Nu ga ik met Gabriel en zijn vriendin en nog een vriend bowlen en poolen. Dus ik hou het weer voor gezien!

Beijos Nikki

p.s. foto’s volgen volgende keer ook!

  • 12 April 2015 - 09:19

    Marcelle:

    Lekker Saai allemaal. Zo leer je wat feesten is.! Mooie ervaring zo....x

  • 13 April 2015 - 11:16

    Lisette:

    Leuk om te horen dat het allemaal goed gaat. Je geniet er in ieder geval wel van!!

  • 13 April 2015 - 17:01

    Lina:

    Klinkt super nik! Wat een ervaring! :)
    Enjoy!

  • 20 April 2015 - 09:33

    Opa En Oma:

    prachtig verhaal. We genieten er volop van en zijn gebrand op de volgende verhalen.
    Doe voorzichtig,groetjes
    Opa Bob en Tante Tine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nikki

Welkom op mijn reisblog. Zoals de meeste van jullie weten ga ik 30 maart voor 9 weken naar Brazilië. Ik zal daar vrijwilligerswerk gaan doen in een opvanghuis. Het is een opvanghuis waar kinderen verblijven die niet thuis kunnen wonen wegens alcohol en/of drugs problemen thuis. Ook verblijven hier kinderen die wegens armoede niet meer thuis kunnen wonen. Mijn werkzaamheden zullen gaan bestaan uit het meedraaien in de dagelijkse bezigheden. Verder zal ik dagelijks activiteiten organiseren met en voor de kinderen. Veel lees en kijk plezier!

Actief sinds 15 Maart 2015
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 3553

Voorgaande reizen:

30 Maart 2015 - 02 Juni 2015

Nikki naar Brazilië

Landen bezocht: